Kişinin yasevimliığı topluluk içinde kıymeti olan , kapasite, şekil ve vesair davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanların davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin lakinçlarına amelî ) bileğsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğsoruntirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baş öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler dâhilin ayrımsızdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğsorunebilir, lakin sürecin doğbirliı bileğsorunmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içinde eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğsorunikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Terbiye, kişioğlu dâhilin hayat boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere amelî olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendi kendine gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir mekanizma olarak ele kızılındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç baş ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; mektep içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, test hatimeları kabilinden istenilen davranış bileğsoruniklikleridir.